Monday, September 24, 2012

BUAH KUNDUR


Maklumat Khasiat Buah Kundur.

Buah kundur atau nama saintifiknya Benincasa Hispida (Thund) Cogn. Nama lainnya ialah Benincasa Cerifera G. Savi. Hanya terdapat satu spisis kundur di dunia dan ianya ditanam di Negara tropika terutamanya di Asia Tenggara. Di Malaysia buah kundur juga dikenali sebagai nama beligu. Akar pokok kundur dapat menahan pelbagai penyakit yang berpunca dari dalam tanah. Akar pokok kundur dapat menahan pelbagai penyakit yang berpunca dari dalam tanah. Buahnya sesuai dimakan untuk menghilangkan dahaga, melawaskan pembuangan air kencing dan menyejukkan badan. Kegunaan lain sebagai merawat penyakit sawan. Di China, kulit buah, isi buah, jus dan biji kundur digunakan sebagai penawar demam panas, buasir, lebam, bengkak, tonik, sakit usus, sakit buah pinggang, kencing manis, dropsy (takungan air di dalam badan) dan lemah limpa. Abu biji buah kundur pula digunakan untuk mengubat penyakit gonorea. Manakala abu diatas kulit buah kundur dijadikan untuk mengubati luka. Di Indonesia, buah kundur dicampur dengan bahan lain untuk mengubati penyakit yang mempunyai symptom keluar darah, penawar racun dan juga ubat luka. Bagi masyarakat Filifina, buah kundur segar digunakan sebagai ubat bagi masalah pernafasan dan paru-paru. Air buah kundur juga didapati berguna sebagai bahan pencuci mata yang merah dan bengkak. Di Negara Arab buah kundur adalah makanan rasulluallah dan ilmuan-ilmuan islam kerana buah kundur dapat mencergaskan minda seseorang.



Winter melon fruit or scientific name Benincasa hispida (Thund) Cogn.Other names are Cerifera G. Benincasa Savi. There is only onespisis gourd in the world and is cultivated in tropics, especially inSoutheast Asia. In Malaysia, also known as winter melon fruitbeligu name. Winter melon roots can withstand a variety of diseasescaused by the soil. Winter melon roots can withstand a variety of diseasescaused by the soil. Fruit is eaten to relieve thirst fit, ease urinationand cool down. Other uses as the treatment of epilepsy. In China,the fruit skin, pulp, juice and seeds gourd used as a fever remedy,hemorrhoids, bruises, swelling, tonic, intestinal pain, kidney disease, diabetes, dropsy (water retention in the body) and weakspleen. Ash gourd seeds are used to treat gonorrhea. While theash gourd pieces are made on the skin to treat wounds. In Indonesia, the winter melon fruit  is mixed with other ingredients to treat asymptom bleeding, healing wounds poisons and drugs. For people Filifina, fresh fruit gourd used as a remedy for respiratory problemsand lung. Winter melon juice was also found to be useful as a cleansingeyes red and swollen. In the Arab countries are eating winter melon fruit rasulluallah Islamic scholars and intellectuals, as the fruit of a gourdto stimulate brain.

冬瓜Benincasa水果或學名剛毛ThundCogn.Other名稱CeriferaBenincasa薩維只有onespisis葫蘆在世界上種植在熱帶地區,尤其是inSoutheast亞洲。在馬來西亞,也被稱為冬瓜fruitbeligu名稱。冬瓜根系能承受各種 diseasescaused由土壤冬瓜根系能承受各種 diseasescaused由土壤水果是解渴適應,緩解 urinationand降溫。其他用途治療癲癇症。中國果皮,果肉,果汁和種子葫蘆作為補救發燒,痔瘡,跌打損傷,腫脹,強直腸痛,腎臟,糖尿病,水腫(水滯留在體內)和weakspleen阿什葫蘆種子是用來治療淋病。雖然theash葫蘆作品是由皮膚上的傷口治療在印度尼西亞,冬瓜水果混有其他成分來治療無症狀出血,癒合傷口毒物和藥物。人們Filifina,新鮮水果葫蘆作為補救呼吸problemsand肺。冬瓜還發現是有用的cleansingeyes紅腫。在阿拉伯國家冬瓜水果rasulluallah伊斯蘭學者和知識分子,如水果gourdto刺激大腦。


buah kundur yang baru dipetik dari ladang 

No comments:

Post a Comment